MES åbner sit fibernet gennem OpenNet

20/08, 2021

Midtjyllands Elektricitetsforsynings Selskab (MES) åbner nu sit fibernet og giver derved flere udbydere mulighed for at sælge internet og tv til ca. 11.000 adresser i og omkring Brande og Give i det midtjyske. Åbningen sker via OpenNets veletablerede brancheplatform, som er flittigt brugt af både fibernetejere og internet- og tv-udbydere.

MES har siden 2007 etableret fibernet i områderne omkring Brande, Give, Ejstrupholm, Sdr. Omme og Filskov og kan i dag tilbyde ca. 11.000 husstande bredbånd gennem samarbejdspartneren Altibox. Nu åbner selskabet – i lighed med en lang række andre fibernetejere – sit net og inviterer andre indholdsleverandører til samarbejde.

- Vi er en lille spiller på markedet, og derfor er vi glade for at kunne åbne vores net gennem en veletableret platform, hvor udbyderne møder en kendt grænseflade i et afprøvet miljø. Det betyder, at åbningen af vores net kan ske gnidningsfrit, og at vi kan komme hurtigt i gang, så endnu flere kan få glæde af fibernettets fordele, siger Majbritt Skriver Mortensgaard, som er adm. direktør i MES.

Første skridt er aftalen med OpenNet. Derefter kan internet- og tv-udbydere indgå aftaler med MES og på den måde få mulighed for at sælge indhold på fibernettet.

- Vi udbygger løbende vores fibernet og har ambitioner om, at vi på sigt skal kunne tilbyde fibernet til alle vores 16.000 andelshavere. Vi ved, at fibernet er en medvirkende faktor til at gøre vores område til et attraktivt sted at bo og drive virksomhed. Vi har allerede et godt samarbejde med Altibox, og nu kan vi se frem til at udvide tilbuddet til vores andelshavere med flere udbydere, så der bliver noget for enhver smag, siger hun videre.

Fordele for alle parter
Åbningen af MES’ fibernet sker gennem brancheplatformen OpenNet, som også har muliggjort samarbejder mellem en lang række andre fibernetejere og internet- og tv-udbydere. - Vi er stolte af, at åbningen af fibernettene rundt om i landet i høj grad sker med os som uafhængigt bindeled, og vi ser det som en fælles opgave med fordele for alle parter. Ikke mindst slutbrugerne, som får flere valgmuligheder. Vi har travlt med at indgå samarbejdsaftaler mellem udbydere og net i Danmark. Vores platform er skabt til at kunne understøtte mange aktørers behov og krav og samtidig sikre lige vilkår for alle, siger Henrik Møller Nielsen, direktør i OpenNet. Samarbejdet med OpenNet giver fibernetejere mulighed for at udnytte deres eksisterende net bedre og nå ud til endnu flere uden selv at skulle investere i at etablere en platform til formålet. Nye internet- og tv-udbydere vil forventeligt kunne levere indhold til kunderne på MES’ fibernet i løbet 2022.

For yderligere information
Majbritt Skriver Mortensgaard, direktør i MES Fibernet A/S, tlf. 96425210 Henrik Møller Nielsen, direktør i OpenNet A/S, tlf. 9115 1515

Om MES Fibernet A/S
MES Fibernet er ejet af MES A.m.b.a. og leverer fibernettet i området fra Sdr. Omme i vest til Kollemorten i øst samt fra Gludsted i nord ned til Billund lufthavn. Man har i dag mulighed for at levere fibernet til ca. 11.000 adresser. MES A.m.b.a. fejrer 20. august 2021 100 års jubilæum.

OpenNet blev stiftet i 2018 af energi- og telekoncernen Norlys med henblik på at etablere en fælles uafhængig indgang til fiberselskabernes åbning af nettene. OpenNet har som mål at samle branchen i en fælles løsning og har allerede formidlet aftaler med fibernettene hos Onefiber by Globalconnect, SEF, Verdo, Nord Energi, Thy-Mors Energi, RAH og Norlys, samt med tjenesteudbydere som Ipvision, Altibox, Telenor, TDC/YouSee, Hiper, Boxer, Stofa, Fibia, Bolig·Net, Kviknet og Fastspeed.