Nu får 420.000 husstande adgang til fiberbredbånd fra Telenor

29/10, 2020

Fra i dag kan over en kvart million jyske husstande selv vælge leverandør af fiberbredbånd – yderligere 150.000 vil komme til i løbet af de kommende to måneder.

Det er resultatet af samarbejdet mellem Telenor og de to lokale fiberselskaber Norlys og Nord Energi Fibernet. Et samarbejde, der blev præsenteret tidligere på året. Nu er teknikken på plads, og Telenor er dermed klar til at tilbyde de mange danskere adgang til Telenors prisvindende bredbånd; MaxSpeed.

For de mange husstande, der fordeler sig over store dele af henholdsvis Nordjylland og Sydjylland, betyder adgangen til fiberbredbånd fra Telenor, at der nu kommer flere udbydere at vælge imellem, når de fra i dag også kan vælge Telenors nye bredbåndsprodukt, MaxSpeed, der tilbyder markedets hurtigste internet-hastigheder.

”Større udbud af højhastighed-bredbånd betyder rigtig meget for konkurrencen. De steder i Danmark, hvor vi allerede kan tilbyde MaxSpeed, har kunderne taget rigtig godt imod det nye koncept, der både giver høje internet-hastigheder og mulighed at samle mobil- og internet hos én og samme udbyder. Det kan spare en familie eller en virksomhed for et pænt beløb hver måned,” siger Lars Kyrø, der er internetchef i Telenor.

Åbner i to etaper
Tilsammen dækker Norlys og Nord Energi knap 720.000 husstande fordelt over både Nordjylland, Midtjylland og Sydjylland. De er alle omfattet af fiber-aftalerne med Telenor. I Midtjylland har ca. 300.000 husstande allerede tidligere på året fået adgang til Telenors prisvindende fiberbredbånd, hvilket har givet en tilstrømning af kunder, der har ønsket at benytte sig af den øgede valgfrihed.

Nu er turen så kommet til de resterende 420.000 adresser i henholdsvis Nord- og Sydjylland. Af praktiske grunde bliver åbningen opdelt i to etaper. Første etape åbner i dag, hvor i alt 270.000 adresser fordelt over både Nord- og Sydjylland kan få adgang til fiberbredbånd fra Telenor. De resterende 150.000 husstande – alle i Sydjylland – vil i løbet af de kommende to måneder kunne få adgang til MaxSpeed fra Telenor; en internetløsning, der er anbefalet som en af Danmarks bedste af Forbrugerrådet Tænk.

Fiberudrulningen fortsætter
Også hos de to fiberselskaber, der begge fortsætter deres fiberudrulning, er der tilfredshed med, at kunder og andelshavere nu får adgang til Telenors produkter.

”Vi har set frem til at få Telenor på vores Fibernet, og derved give borgerne i Vendsyssel og på Læsø mulighed for også at vælge Telenor som udbyder på vores fibernet. Det bliver endnu et alternativ, og vi er sikre på at borgerne vil tage godt imod at der nu også kan vælges produkter fra Telenor” siger Thomas Hyllekvist Johansen, der er Chefkonsulent hos Nord Energi Fibernet.

Hos Norlys er man begejstret for, at man med aftalen nu kan sikre endnu flere varer på hylderne til sine andelshavere.

”Med aftalen er Telenor nu til stede i hele Norlys fibernet fra grænsen i Syd til Brønderslev i Nord. Det betyder at vores andelshavere nu får endnu flere produkter at vælge mellem,” udtaler Wholesale chef i Norlys, Kristian Freiesleben.

Aftalerne, der er indgået mellem Telenor og de to infrastrukturejere, er kommet i stand gennem den uafhængige platform OpenNet, der i forvejen leverer til en lang række service providere og fibernetejere.

Åbningen af de to fibernet er fordelt over store dele af Nord- og Sydjylland, men er særligt koncentreret i områderne omkring Esbjerg, Varde, Ølgod, Haderslev, Aabenraa, Gråsten, Tønder samt Als og et større område nord for Limfjorden.

Om MaxSpeed
MaxSpeed er Telenors nye satsning på højhastighedsinternet og tilbyder pt. hastigheder på op til 1.000 Mbit/s på de nyeste og bedste teknologier. Udbuddet afhænger af, hvilke teknologier der findes på den enkelte adresse. For yderligere info: www.telenor.dk/maxspeed