Telenor får adgang til Onefibers fibernet

12/07, 2021

Telenor udvider sit fiberområde og får adgang til yderligere 100.000 adresser, som Onefiber forventer at kunne levere fibernet til over de kommende år.

Telenor rykker nu ind på Onefibers fibernet gennem OpenNets brancheplatform.

Med den nye aftale med Onefiber kan Telenor føje endnu et fibernet til porteføljen, og landets næststørste teleselskab kan dermed levere hurtige og stabile internetløsninger til en endnu større del af Danmark.

Vi styrker vores position på fiber- og bredbåndsmarkedet markant gennem vores bredbåndssatsning MaxSpeed, og vi ser meget frem til samarbejdet med Onefiber. Over en million danskere kan allerede få fibernet hos os, og aftalen med Onefiber øger vores aftryk i markedet yderligere, siger adm. direktør i Telenor Danmark, Lars Thomsen. Det er Telenors ambition at blive danskernes foretrukne bredbåndsleverandør. En ambition, teleselskabet har tænkt sig at nå ved at levere den bedst mulige internetforbindelse til flest mulige i hele landet.

Vi er glade for at kunne integrere med Onefiber via OpenNet-platformen, som vi ved kan understøtte den gode kundeoplevelse. Nu glæder vi os over at kunne nå ud til endnu flere med vores MaxSpeed-produkter, siger Lars Thomsen.

Danskerne skal forbindes med fiber
Hos Onefiber ses aftalen som en kulmination på det seneste års hårde arbejde.

Vores mission er at forbinde danskerne med fiber og dermed udfordre de større spillere på markedet. Vi har arbejdet hårdt det sidste år for at skabe et fiberprodukt, der efterspørges i markedet, og aftalen med Telenor viser, at vi er på rette vej – særligt fordi de er en af de allerstørste udbydere på det danske marked, siger Peter Bredgaard, Head of BtC for Onefiber. Onefiber kan ligeledes fejre sin et års fødselsdag med stor glæde, da der er leveret fiber til flere end 7.000 husstande, og det forventes, at antallet tredobles inden årets udgang.

Vi glæder os meget til, at samarbejdet med Telenor sker på OpenNets platform og til at indgå endnu flere aftaler den kommende tid. Det er er en vigtig del af vores rejse mod at levere lynhurtigt internet til danskerne – også dem, der bor i tyndtbefolkede områder, som andre leverandører ikke har fokus på, tilføjer Peter Bredgaard.

Branchens fælles platform til åbning af fibernettene
OpenNet har de seneste år etableret sig som fælles brancheplatform, der forbinder netejere og tjenesteudbydere.

En række fibernet har efterhånden valgt at åbne deres net via vores tekniske løsning og platform, og det er glædeligt at se samarbejdsaftaler blomstre i det miljø, vi stiller til rådighed. Vi ser åbningen af fibernettene som en fælles opgave for landets fiberselskaber, og den stigende interesse, vi har oplevet det sidste års tid, taler sit tydelige sprog. Der er gang i en rivende udvikling, som både kommer netejere, tjenesteudbydere og slutkunder til gavn, siger Henrik Møller Nielsen, direktør i OpenNet. Internet fra Telenors MaxSpeed forventes at blive tilgængeligt for kunderne på Onefibers net i tredje kvartal af 2021.

Om Telenor
Telenor er Danmarks næststørste mobil- og internetselskab og en del af Telenor- koncernen, som opererer i hele Skandinavien og Asien, og på verdensplan har 172 millioner kunder. I Danmark er der ca. 1.400 medarbejdere og 57 butikker fordelt over hele Danmark, der hver dag gør deres yderste for at gøre det nemt for kunderne at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet.

Om Onefiber by GlobalConnect
Onefiber er GlobalConnects satsning på privatmarkedet. Onefiber vil give alle borgere i Danmark adgang til lynhurtigt internet og leverer derfor fiberbaserede internetløsninger til områder, som andre fiberleverandører ikke har fokus på. Onefiber er en del af GlobalConnect, som er et førende teknologi- og datakommunikationsselskab i Nordeuropa.

OpenNet blev stiftet i 2018 af energi- og telekoncernen Norlys med henblik på at etablere en fælles uafhængig indgang til fiberselskabernes åbning af nettene. OpenNet har som mål at samle branchen i en fælles løsning og har allerede formidlet aftaler med fibernettene hos Onefiber by GlobalConnect, Verdo, Nord Energi, Thy-Mors Energi, RAH, SEF og Norlys, samt med tjenesteudbydere som Altibox, Telenor, TDC/YouSee, Hiper, Boxer, Stofa, Fibia, Bolig·Net, Kviknet, Fastspeed, ipvision og Senia Networks.